smarttelefonen – er det den eller du som bestemmer?

Rett over nyttår hadde mange et forsett om å bruke smarttelefonen mindre til å fylle de små tomrommene i livene sine. Fordi vi trenger tomrom, og fordi vi blir stresset når vi fyller hjernen hele tiden. Smarttelefonen stjeler tiden vår.

Multitasking er et honnørord på mange måter. Og det er bra å ha to tanker i hodet samtidig. Ofte er det hødvendig. Men. For å komme til bra løsninger blir det for mye å fylle på hva andre mener og diskuterer og tenker også. Sånn innimellom alt det andre vi holder på med.

Tidstyv
Ja, her sitter jeg altså. Noen ganger skriver jeg adndre ganger lar jeg denne maskinen ta tiden min.

I min jobb så har jeg ikke med meg min mobiltelefon inn i klasserommet. Jeg sjekker for meldinger i lunsjen. Og etter undervisningstid. Ellers har jeg ingen push-up varsler, jeg vet ikke engang om jeg skriver det rett. Og det siste på min logg-ut front er at jeg ikke sjekker mailen min mellom fredag ettermiddag og søndag kveld. Det siste der er helt utrolig deilig. Da kan de som jobber i helga gjøre det, og jeg leser mailen i god tid før jeg skal på jobb, men jobbmailer bryter ikke ut over det inn i helgen min.

Sosiale medier, blogging og tilgang på informasjon er noe jeg ikke har lyst til å gi fra meg. Men. Det har vært sånn at jeg har åpnet Twitter, Facebook og epost på ren impuls fordi jeg har en liten ledig stund. Da oppdager jeg ting jeg ikke har tid til å fylle hjernen min med der og da. Fordi jeg holder på med noe annet som jeg må og vil fullføre. Det blir stress i hodet mitt av det

Med ipad og iphone og bærbar mac er tidstyvene bare en hårsbredd unna. Det bestemte jeg meg for å få mer kontroll på. Jeg synes jeg er på glid. Hva med deg.

Har du kontroll?

Eller er du i denne bransjen?


Posted

in

by

Comments

3 svar til «smarttelefonen – er det den eller du som bestemmer?»

  1. underveis avatar

    Jeg er skikkelig retro mht teknologi. Sånn er det. Bruker telefon til ringing og sms. Men sjekker innom pc-en innimellom når jeg er i nærheten….
    Men les f.eks. denne hos «innblanda» http://innblanda.blogspot.no/2012/11/smarttelefonens-paradoks.html

    Liker

  2. Livet i Casa Didriksen avatar

    Er vel ute på glattisen når det gjelder den kontrollen tror jeg. men har begynt å tenke i dine baner og det er vel første steg på veien.. Å innrømme at man har et problem…

    Ellers så vil jeg bare si at det har vært trøblete å komme seg inn på bloggen din i det siste. Linkene på facebook og på bloggrollen har bare endt opp på en side med bloggheaderen og beskjed om at innlegget ikke finnes. Det gjelder i allefall de tre siste innleggene. Dette kom jeg uproblematisk inn til.

    Liker

  3. Joanna avatar

    Jeg bruker både blogg, Instagram, twitterkonto, facebook og Pinterest – og så at det var i ferd med bli litt sånn OCD. Må bare sjekke, må bare se… 😉 En gang i januar så bestemte jeg meg for å ‘logge av’ etter 20.00. Det er ganske herlig, men det gjør at jeg ikke rekker å blogge noe særlig lenger, for det var en typisk kveldssyssel. Ellers har jeg fjernet både facebook,pinterest og bloglovin’ appene fra mobilen – de var blitt for lette å ty til i ledige stunder. Det er litt mer tiltak å sette seg til med Ipad’en eller pc’n for å sjekke ting. Jeg sjekker heller ikke jobbmail i helgene. Og mobiltelefoner ved bordet er helt forbudt. Kontroll? Njæ. Men litt bedre er det blitt.

    Liker

Del gjerne på sosiale medier om du tenker andre vil lese denne, og takk for at du sier hva du mener!